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PM Career

[영상 추천] (토스) CC (Carrying Capacity) | PO SESSION

by B Diary 2023. 12. 5.

https://youtu.be/tcrr2QiXt9M?list=PL1DJtS1Hv1Piv_MQIHgA_CdNsXyDM9UDM

 

Carrying Capacity 개념이 도움이 되는 상황 다섯 가지 

Q1. You notice that your power users all have taken some action (e.g. filled out their profile) so you try to encourage all users to fill out their profile to get them more hooked on your proudct. Does this actually help? 

 

Q2. You have 24 hours of downtime, the next day you come back up your traffic is down. Will this have a long-term effect you need to worry about? 

 

Q3. You have 100K uniques per day and so does your competitor, but are these 100K people who come back everyday or 700K people who each come once per week? Does it matter? 

 

Q4. You turn on a new advertising campaign and see your # of unique visiotrs per day start to increase, you assume that this will continue increasing so long as you keep the ads running, right? 

 

Q5. You start having email deliverability perblems (or Facebook turns off notifications) so you can't notify users of new activity on the site. The # of unique visitors decreases slightly but you're not too worried, should you be? 

 

Carrying Capacity (한계 수용능력) 개념

호숫가에 물의 높이가 어디까지 올라올까의 질문과 동일함. 호숫가의 물의 높이는 사실 그 땅의 지형과 상관 없이 호숫가에 물을 채우는 비가 오는 양(Inflow)과 나가는 물의 양(Churn), 이 두 가지 물의 비율에 따라서 물이 얼마나 차오르는지가 결정됨. 여기서 호숫가의 물은 우리의 월 활성유저 수(MAU)다.

 

Carrying Capacity = # of new daily customers / % customers you lost each day(=Churn Rate)
# of new daily customers = new user + ressurection 

 

예를 들어, 어떤 서비스에 매일 7500명이 새로 가입하고, 매일 1%의 사용자가 이탈할 경우, 현재 활성 유저 수는 75만 명이 된다. 우리가 어떤 서비스를 런칭하면, CC는 보통 한 두달 안에 계산 가능하고, 이 값은 이 서비스의 MAU의 최종 도착지를 의미한다.

 

즉, Total Customers는 New Customer Today와 Lost Customers Today 두 가지 요소만 영향을 미친다. 이 두 개의 숫자를 변화시키는 제품 개선 활동 외에는 전부 MAU를 바꾸는데 일절 영향을 주지 못한다. 이 두 가지 숫자를 바꾸는 것만이 유의미하다. 가만히 있어도 들어오는 유저 수를 늘리거나 나가는 유저 수를 줄이거나. 

 

Carrying Capacity는 마케팅과 광고 등을 제외하고, 이 제품이 순수하게 유저를 모으는 힘, 이 제품의 체력을 의미한다. 이 본질적인 체력이 튼튼해야 활성 유저를 더 많이 키울 수 있다. 광고는 돈이 드니까 계속 할 수는 없다. 광고를 끄면, 결국 제품의 체력에 따라 활성 유저 수의 평형점으로 돌아오게 되어 있다. Carrying Capacity를 정확하게 계산하기 위해서는 광고를 끄는 것이 좋다. 두 달 정도. 

 

Carrying Capacity는 내 서비스가 도달할 최종적인 유저 수다. 이 값은 서비스를 운영하고 3~6개월 만에 바로 알 수 있기 때문에 제품의 성장을 미리 예측할 수 있다. 그 성장에 도달하는 시점을 계산해 보고, 추가 기능 런칭 등으로 제품의 CC를 계속 늘려야 한다. 

 

Carrying Capacity 개념을 적용하여 다시 답변

A1. Without this model its easy to mislead yourself into thinking it helps. You will probably be able to increase the metric but it may just weaken the correlation with power users. However, with this model you just watch your loss % each day and if it doesn't change, then you haven't had any net impact on retention. 

 

A2. Even if your traffic is lowered for a few days, all you have to do is measure your new visitors per day & lost customers per day and you'll see if your carrying capacity has changed. If it has not changed then you don't have to worry, you kknow your traffic will rise back up to your carrying capacity.

 

A3. If you're incorrectly caught up in # of unique visiotrs per day then this does seem like an important thing. And in fact, if you realize your visitors are not returning as often as your competitors you may even be tempted to spam them regularly because this will increase # of unique visitors each day and can give you the illusion of improving things. In reality a move like this would probably increase your % lost each day and hurt your carrying capacity but you wouldn't notice this for awhile because the increased # of uniques each day would mask the harm. However, with the model your emphasis is on # of customers not # of visitors. You'll quickly realize that you don't care how frequently people visit as a primary factor; if it doesn't impact # of new customers per day or % of lost per day then you haven't actually helped your product. 

 

A4. Nope, you'll level off once you've reached your new carrying capacity. 

 

A5. It may or may not be important but you'll quickly be able to tell by focusing on the core numbers. Increasing # of unique visiotrs per day does not necessarily lead to more total customers. 

(푸시로 들어온 유저의 행동을 트래킹 해서 30d 후 churn 되는지 안 되는지 등을 보는 것이 도움이 된다.)